Metody pracy

BARASZKOWANIE

Małe dzieci przepadają za baraszkowaniem z rodzicami i terapeutami. Wiele radości sprawia tez baraszkowanie samym dorosłym. Dzieci i rodzice/terapeuci wspólnie przeżywają radość. Dzieci wątłe, chore często pozbawione są tej przyjemności.

Uwagi metodyczne do „baraszkowania”

  • przede wszystkim jest to przeżycie wspólnoty przez rodziców/terapeutów i dziecko
  • baraszkowanie działa na zmysł równowagi
  • podczas sesji baraszkowanie dzieci mogą być huśtane w kocach, a te co się boja mogą być rzucane w poduszki z coraz to większej wysokości – przez co jest obniżane napięcie emocjonalne jak i mięśniowe
  • dzięki napięciu a później rozluźnieniu np. przy kołysaniu (strach przed upadkiem, a później rozluźnienie) – uczy się dziecka bezpiecznego przeżywania uczuć negatywnych, tolerowania związanego z nimi napięciami (porównanie do oglądanie horroru: najpierw jesteśmy napięci, a później rozluźniamy się z myślą ze to tylko film)
  • dzięki baraszkowaniu rozwija się aktywność własna dziecka, wzrasta śmiałość ruchowa – co się wiążę ze śmiałością społeczną – nawiązanie przyjacielskich kontaktów z rówieśnikami
  • baraszkowanie daje możliwość wyładowania negatywnych emocji

Trzeba pamiętać, aby nie przeciągnąć zabawy. Sesje baraszkowania można podzielić na – zabawy rozbudzające, hałaśliwe i na sesję wyciszającą, wśród materacy i poduszek, zabawa w ciszę.

Gdy dziecko początkowo zahamowane osiągnie już stopień pobudzenia, jaki jest dla niego najkorzystniejszy, trzeba zwrócić uwagę, czy pobudzenie nie ma tendencji do niepohamowanego narastania. Zanim to nastąpi, zaczynamy zabawy wyciszające.

Darowizna na rzecz naszej TĘCZOWEJ FUNDACJI