Metody pracy
ZABAWY PALUSZKOWE
Szkoła
Szkoła Podstawowa
i Przysposabiająca do Pracy
Celem zabaw paluszkowych jest nawiązywanie miłego, fizycznego kontaktu z dzieckiem. Wpływają one pozytywnie na rozwój dziecka i jego kontakt z drugą osobą. Charakterystyczne dla tych zabaw jest to, że to dorośli mówią i ilustrują ruchem treść rymowanek. Pokazują dzieciom ruchy rąk, palców i wykonują je na ciele dziecka. Podczas wykonywania tych samych ruchów można stosować różne słowa i odwrotnie.
ZALETY ZABAW PALUSZKOWYCH:
Możemy wyróżnić cztery sfery rozwoju, na które pozytywny wpływ mają zabawy paluszkowe
- Sfera rozwoju motorycznego
- umożliwiają dziecku wzbogacenie repertuaru ruchów
- usprawniają manualnie.
- Sfera rozwoju poznawczego
- poznawanie świata za pośrednictwem rąk ( motywują dziecko do czynności poznawczych)
- umożliwiają dziecku poznanie własnego ciała
- zapoznają dziecko z werbalnym i poza werbalnym sposobem komunikowania się
- dostarczają delikatnych bodźców stymulacyjnych
- stymulują percepcję wzrokową przez obserwacje
- Sfera emocjonalna
- zabawy paluszkowe dają dziecku poczucie bezpieczeństwa
- nie powodują sytuacji niepowodzenia
- pozwalają rozładować napięcia emocjonalne
- wywołują pozytywne reakcje i zaspokaja potrzeby emocjonalne i psychiczne dziecka
- wyzwalają radosne reakcje dziecka, aktywizują ruch jego ciała, angażują je emocjonalnie
- sfera społeczna
- wzbogacają kontakt dziecka z osobą dorosłą.
PRZYKŁADOWE TEKSTY DO ZABAW PALUSZKOWYCH:
- Sroczka kaszkę warzyła.
Dzieci swoje karmiła.
Temu dała – na łyżeczce.
Temu dała – na miseczce.
Temu dała – na spodeczku.
Temu dała – w garnuszku.
A dla tego ? – Nic nie miała.
Frrr !!!
Po więcej poleciała.
- Idzie rak
nieborak.
Czasem – naprzód,
czasem – wspak.
Gdy ugryzie,
będzie znak.
- Rodzina
Ten pierwszy – to nasz dziadziuś.
A obok – babunia.
Największy – to tatuś.
A przy nim – mamunia.
A to jest – dziecinka mała!
Tralalala la la…
A to – moja rączka cała!
Tralalala la la
- Idzie kominiarz
po drabinie…
po drabinie…
po drabinie…
po drabinie…
Patrz, już siedzi
tam w kominie.
- Jedzie pociąg fu – fu – fu,
Trąbka trąbi tru – tu – tu.
A bębenek bum – bum – bum,
Na to żabki kum – kum – kum.
- Woda z kranu kap – kap – kap.
Konik człapie: człap – człap – człap.
Mucha brzęczy: bzy – bzy – bzy,
A wąż syczy: sss, sss, sss
Rączki robią: klap, klap, klap.
Nóżki tupią: tup, tup, tup.
- Tutaj swoją główkę mam,
a na brzuszku: bam, bam, bam.
Buzia robi: am, am, am,
oczy patrzą tu i tam.
Tutaj swoje uszy mam,
a na nosku sobie gram.
Tu paluszek, tu paluszek.
Kolorowy mam fartuszek.
Tu jest nóżka, a tu druga,
a tu oczko ładnie mruga.
Tu jest uszko i tu uszko.
Buzia cała jak jabłuszko.
Tu jest nosek, tu ząbeczki,
tu wpadają cukiereczki.
- Kapu, kapu, kapu, kap, deszczyk sobie pada,
do siostrzyczki przyszedł brat i tak jej powiada:
Tyś królewna, a ja król, gdzieś pójdziemy sobie,
wezmę babci parasol, deszcz nam nic nie zrobi
- Czapla
Chodziła tu czapla
Na wysokich nogach,
Chodziła po desce…
Opowiadać ci jeszcze?
Opowiadać ci jeszcze?
- Idzie myszka
Idzie myszka do braciszka,
Tu się skryła