Metody pracy

ZABAWY PALUSZKOWE

Celem zabaw paluszkowych jest nawiązywanie miłego, fizycznego kontaktu z dzieckiem. Wpływają one pozytywnie na rozwój dziecka i jego kontakt z drugą osobą. Charakterystyczne dla tych zabaw jest to, że to dorośli mówią i ilustrują ruchem treść rymowanek. Pokazują dzieciom ruchy rąk, palców i wykonują je na ciele dziecka. Podczas wykonywania tych samych ruchów można stosować różne słowa i odwrotnie.

ZALETY ZABAW PALUSZKOWYCH:

Możemy wyróżnić cztery sfery rozwoju, na które pozytywny wpływ mają zabawy paluszkowe

  1. Sfera rozwoju motorycznego
    • umożliwiają dziecku wzbogacenie repertuaru ruchów
    • usprawniają manualnie.
  2. Sfera rozwoju poznawczego
    • poznawanie świata za pośrednictwem rąk ( motywują dziecko do czynności poznawczych)
    • umożliwiają dziecku poznanie własnego ciała
    • zapoznają dziecko z werbalnym i poza werbalnym sposobem komunikowania się
    • dostarczają delikatnych bodźców stymulacyjnych
    • stymulują percepcję wzrokową przez obserwacje
  3. Sfera emocjonalna
    • zabawy paluszkowe dają dziecku poczucie bezpieczeństwa
    • nie powodują sytuacji niepowodzenia
    • pozwalają rozładować napięcia emocjonalne
    • wywołują pozytywne reakcje i zaspokaja potrzeby emocjonalne i psychiczne dziecka
    • wyzwalają radosne reakcje dziecka, aktywizują ruch jego ciała, angażują je emocjonalnie
  4. sfera społeczna
    • wzbogacają kontakt dziecka z osobą dorosłą.

PRZYKŁADOWE TEKSTY DO ZABAW PALUSZKOWYCH:

  • Sroczka kaszkę warzyła.
    Dzieci swoje karmiła.
    Temu dała – na łyżeczce.
    Temu dała – na miseczce.
    Temu dała – na spodeczku.
    Temu dała – w garnuszku.
    A dla tego ? – Nic nie miała.
    Frrr !!!
    Po więcej poleciała.
  • Idzie rak
    nieborak.
    Czasem – naprzód,
    czasem – wspak.
    Gdy ugryzie,
    będzie znak.
  • Rodzina
    Ten pierwszy – to nasz dziadziuś.
    A obok – babunia.
    Największy – to tatuś.
    A przy nim – mamunia.
    A to jest – dziecinka mała!
    Tralalala la la…
    A to – moja rączka cała!
    Tralalala la la
  • Idzie kominiarz
    po drabinie…
    po drabinie…
    po drabinie…
    po drabinie…
    Patrz, już siedzi
    tam w kominie.
  • Jedzie pociąg fu – fu – fu,
    Trąbka trąbi tru – tu – tu.
    A bębenek bum – bum – bum,
    Na to żabki kum – kum – kum.
  • Woda z kranu kap – kap – kap.
    Konik człapie: człap – człap – człap.
    Mucha brzęczy: bzy – bzy – bzy,
    A wąż syczy: sss, sss, sss
    Rączki robią: klap, klap, klap.
    Nóżki tupią: tup, tup, tup.
  • Tutaj swoją główkę mam,
    a na brzuszku: bam, bam, bam.
    Buzia robi: am, am, am,
    oczy patrzą tu i tam.
    Tutaj swoje uszy mam,
    a na nosku sobie gram.

    Tu paluszek, tu paluszek.
    Kolorowy mam fartuszek.
    Tu jest nóżka, a tu druga,
    a tu oczko ładnie mruga.

    Tu jest uszko i tu uszko.
    Buzia cała jak jabłuszko.
    Tu jest nosek, tu ząbeczki,
    tu wpadają cukiereczki.

  • Kapu, kapu, kapu, kap, deszczyk sobie pada,
    do siostrzyczki przyszedł brat i tak jej powiada:
    Tyś królewna, a ja król, gdzieś pójdziemy sobie,
    wezmę babci parasol, deszcz nam nic nie zrobi
  • Czapla
    Chodziła tu czapla
    Na wysokich nogach,
    Chodziła po desce…
    Opowiadać ci jeszcze?
    Opowiadać ci jeszcze?
  • Idzie myszka
    Idzie myszka do braciszka,
    Tu się skryła

Darowizna na rzecz naszej TĘCZOWEJ FUNDACJI