Odpowiednio dobrane metody i sposoby uczenia stosowane konsekwentnie, według przemyślanego programu dają osobom z niepełnosprawnością szansę rozwoju, nabywania nowych doświadczeń i umiejętności. Warunkiem ich skuteczności jest pełna akceptacja osoby niepełnosprawnej i respektowanie jej godności. Jest to prawdziwe wyzwanie dla nauczycieli i terapeutów pracujących w Środowiskowym Domu Samopomocy. Dzięki fachowemu przygotowaniu i ustawicznemu dokształcaniu nauczyciele i terapeuci mają do dyspozycji szereg metod, z których komponują dla każdego uczestnika indywidualny program nauczania.
INTEGRACJA SENSORYCZNA I INDYWIDUALNA STYMULACJA SŁUCHU
- Cele ogólne:
- Poprawianie procesów modulacji sensorycznej, stymulacja sensoryczna (nadreaktywność sensoryczna, podreaktywność sensoryczna).
- Regulowanie zaburzeń o podłożu motorycznym – dyspraksja, zaburzenia posturalne, wygórowane reakcje motoryczne.
- Usprawnianie umiejętności manualnych i grafomotorycznych.
- Poprawianie nieprawidłowości w zakresie różnicowania sensorycznego.
- Poprawianie przetwarzania słuchowego.
- Regulowanie pobudzenia i poprawianie poziomu koncentracji uwagi.
- Wspomaganie rozwoju komunikacji i mowy.
- Metody pracy:
„SEKCJA FIZJOTERAPII”
Metody i koncepcje pracy:
- Usprawnianie według koncepcji NDT-Bobath
- Usprawnianie według koncepcji Halliwick
- Usprawnianie według Funkcjonalnej Indywidualnej Terapii Skolioz
- Dynamiczne plastrowanie- KinesiologyTaping
- Terapia tkanek miękkich
- Elementy metody Vojty
- Metoda Klappa
- Elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Terapia SI
- Kinezyterapia
- Masaż
TERAPIA PEDAGOGICZNA
- Metody pracy sekcji stymulacji rozwojowej:
- Metoda behawioralna/plany aktywności, gospodarka żetonowa
- Program Aktywności i Komunikacji M. Ch. Knillów
- Metoda komputerowego wspomagania
- Metoda F. Affolter
- Metoda czytania całościowego Domana
- Muzykoterapia, Bajkoterapia
- Metody pedagogiki zabawy
- Elementy metody „Dobrego startu”
- Metoda A. Frosting i D. Horne
- Ćwiczenia grafomotoryczne usprawniające technikę rysowania i pisania Hanny Tymichowej
- Elementy Kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona
- Elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Element metod wspomagających porozumiewanie się, system znaków graficznych
- PECS, język gestów naturalnych
- Masaże i inne techniki relaksacyjne
- Metody pracy sekcji stymulacji polisensorycznej:
- Metoda Snoezelen
- Metoda Porannego Kręgu
- Metoda Stymulacji Sensorycznej
- Elementy Integracji Sensorycznej