ŚDS

Metody pracy

ŚDS
Środowiskowy Dom Samopomocy

Odpowiednio dobrane metody i sposoby uczenia stosowane konsekwentnie, według przemyślanego programu dają osobom z niepełnosprawnością szansę rozwoju, nabywania nowych doświadczeń i umiejętności. Warunkiem ich skuteczności jest pełna akceptacja osoby niepełnosprawnej i respektowanie jej godności. Jest to prawdziwe wyzwanie dla nauczycieli i terapeutów pracujących w Środowiskowym Domu Samopomocy. Dzięki fachowemu przygotowaniu i ustawicznemu dokształcaniu nauczyciele i terapeuci mają do dyspozycji szereg metod, z których komponują dla każdego uczestnika indywidualny program nauczania.

INTEGRACJA SENSORYCZNA I INDYWIDUALNA STYMULACJA SŁUCHU

  1. Cele ogólne:
    • Poprawianie procesów modulacji sensorycznej, stymulacja sensoryczna (nadreaktywność sensoryczna, podreaktywność sensoryczna).
    • Regulowanie zaburzeń o podłożu motorycznym – dyspraksja, zaburzenia posturalne, wygórowane reakcje motoryczne.
    • Usprawnianie umiejętności manualnych i grafomotorycznych.
    • Poprawianie nieprawidłowości w zakresie różnicowania sensorycznego.
    • Poprawianie przetwarzania słuchowego.
    • Regulowanie pobudzenia i poprawianie poziomu koncentracji uwagi.
    • Wspomaganie rozwoju komunikacji i mowy.
  2. Metody pracy:

 

„SEKCJA FIZJOTERAPII”

Metody i koncepcje pracy:

  • Usprawnianie według koncepcji NDT-Bobath
  • Usprawnianie według koncepcji Halliwick
  • Usprawnianie według Funkcjonalnej Indywidualnej Terapii Skolioz
  • Dynamiczne plastrowanie- KinesiologyTaping
  • Terapia tkanek miękkich
  • Elementy metody Vojty
  • Metoda Klappa
  • Elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
  • Terapia SI
  • Kinezyterapia
  • Masaż

TERAPIA PEDAGOGICZNA

  1. Metody pracy sekcji stymulacji rozwojowej:
    • Metoda behawioralna/plany aktywności, gospodarka żetonowa
    • Program Aktywności i Komunikacji M. Ch. Knillów
    • Metoda komputerowego wspomagania
    • Metoda F. Affolter
    • Metoda czytania całościowego Domana
    • Muzykoterapia, Bajkoterapia
    • Metody pedagogiki zabawy
    • Elementy metody „Dobrego startu”
    • Metoda A. Frosting i D. Horne
    • Ćwiczenia grafomotoryczne usprawniające technikę rysowania i pisania Hanny Tymichowej
    • Elementy Kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona
    • Elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
    • Element metod wspomagających porozumiewanie się, system znaków graficznych
    • PECS, język gestów naturalnych
    • Masaże i inne techniki relaksacyjne
  2. Metody pracy sekcji stymulacji polisensorycznej:
    • Metoda Snoezelen
    • Metoda Porannego Kręgu
    • Metoda Stymulacji Sensorycznej
    • Elementy Integracji Sensorycznej

Darowizna na rzecz naszej TĘCZOWEJ FUNDACJI