Aktualności
- 20 lutego 2023

Projekt prozdrowotny – Zdrowo jem, więcej wiem

W Szkole Podstawowej Specjalnej Zgromadzenia Sióstr Benedyktynek Misjonarek w Ełku realizowany jest  projekt Fundacji BOŚ „Zdrowo jem, więcej wiem!” pod honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP – Agaty Kornhauser-Dudy.

Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych.

Na zajęciach wprowadzających uczniowie poznali Piramidę Zdrowie oraz  skomponowali zdrowe kanapki na śniadanie.

Etap wiosenny poświęcony jest tematyce śniadań oraz przeciwdziałaniu marnowaniu żywności.

Zespoły mają do zrealizowania 6 lekcji:

1 lekcja : Stawiam na śniadanie

Głównym celem zadania było wykształcenie u dzieci zasad zdrowego odżywiania oraz pokreślenie roli śniadania w życiu człowieka. Podczas zabaw w sposób praktyczny i najbliższy rozwojowi dziecka uczniowie doświadczali zależności pomiędzy właściwym odżywianiem a osiąganiem sukcesów w szkole. W grupach naśladowali pracę samochodów, samolotów, komputerów, do których zastosowano odpowiedni oraz nieodpowiedni rodzaj paliwa/zasilania. Celem zabawy było zobrazowanie analogii pomiędzy urządzeniami zasilanymi odpowiednim paliwem a organizmem człowieka, który potrzebuje energii pochodzącej z pożywienia.

Bardzo ciekawe zadania przygotowane zostały także na zajęciach dogoterapeutycznych, w trakcie których pod czujnym okiem MARZENY (Berneński Pies Pasterski) wykonały swoje śniadaniówki, do których wklejały zdrowe produkty śniadaniowe – samodzielnie je wybierając.

2 lekcja : Konkurs: Najlepszy zestaw na śniadanie

Zadanie konkursowe okazało się dla dzieci wspaniałą zabawą w kuchni terapeutycznej. Na stele rozłożono produkty spożywcze, które zostały podzielone przez dzieci na zdrowe i niezdrowe. Następnie przygotowały PRZEPISY NA ZDROWE ŚNIADANIE Z INSRUKCJA ICH WYKONANIA – z wykorzystaniem obrazków PSC BOARDMAKER. Każdy przepis zawisł na tablicy menu dnia a zdjęcia do dziś wiszą na tablicy i cieszą dzieci i ich rodziców.

Po ciężkiej pracy małych rączek podczas układania i przyklejania obrazków, przyszedł czas na zajęcia kulinarne, czyli gotowanie. Dzieci uwielbiają nalewać, przelewać, nasypywać, przesypywać itd., radości było bardzo dużo. W wyniku ich pierwszych eksperymentów kucharskich przygotowano zdrową owsianką z migdałami. Do konkursu włączyła się także klasa – Zet „E” – uczniowie przygotowali przepisy na zdrowe kanapki.

3 lekcja : Nie marnujemy żywności

Po świętach wielkanocnych poruszyliśmy temat marnowania jedzenia. Był to doskonały moment aby obrazowo przedstawić to małym dzieciom. Na zajęcia dzieci przyniosły z domu rożne potrawy jakie zostały w ich domach po Wielkanocy.

Zaprosiłyśmy kolegów i koleżanki z innych klas na poczęstunek. Była to też okazja do spotkania integracyjnego, wspólnych wspomnień i rozmów.

Kolejnym etapem tego zadania była zabawa ruchowa- do kosza czy do brzucha? – dzieci z pomocą nauczyciela podejmowały decyzję, czy dany produkt nadaje się do kosza czy do dalszego spożycia. Po zabawie  wspólnie wykonaliśmy listę dań jakie mogą powstać z produktów, które mimo nieświeżości nadają się do przygotowania wspaniałych sałatek, jogurtów czy deserów.

Najwięcej emocji i kreatywności przedszkolaki wykazały w trakcie budowania wielkiej  makiety  lodówki i uzupełniania jej rożnymi produktami.

NA KONIEC BYŁA NAJWIĘKSZA NIESPODZIANKA- WYJŚCIE NA ZAKUPY Z WCZEŚNIEJ PRZYGOTOWANĄ LISTĄ ZAKUPÓW. Towarzyszyła nam nasza zaprzyjaźniona Marzenka- pies berneński.

4 lekcja : Konkurs: Nie marnujemy żywności

W miesiącu kwietniu w naszej szkole zorganizowałam konkurs plastyczny pod tytułem – NIE MARNUJEMY JEDZENIA.

Nauczyciele na zajęciach poruszali temat marnowania jedzenia i sposobów zapobiegania czyli planowaniu  posiłków i robienia  zakupów oraz wykorzystać jedzenie do samego końca. Nasi uczniowie najchętniej tworzyli i wymyślali przepisy, do których można wykorzystać nadwyżki z lodówki.

Zadanie polega na przeprowadzeniu konkursu na plakaty o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. KONKURS został rozstrzygnięty  – W DNIU ZIEMI 22 KWIETNIA.

5 lekcja : Forum zdrowia dla rodziców: Bez śniadania nie ma nauczania

W ramach dzielenia się wiedzą została przygotowana mini galeria prac realizowanych w szkole oraz tych, które były wykonane wspólnie z rodzicami w domu. Ulotki informacyjne powstały na podstawie materiałów ze strony:

https://www.planujegotuje.pl/ oraz w ulotkach  ( w formie gazetki) zostały zamieszczone artykuły ze strony – aktywnie po zdrowie – oraz przykładowy jadłospis dla 6 latka przygotowany przez dietetyka zatrudnionego w naszej placówce.

fragmenty ulotek:

ZDROWO JEM WIĘCEJ WIEM ; Dzieci, które pomijają śniadanie, mogą nie dostarczać rekomendowanej ilości składników odżywczych Badanie opublikowane w czasopiśmie British Journal od Nutrition, przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Londynie, wykazało, że dzieci, które regularnie pomijają śniadania, mogą nie spożywać codziennych ilości kluczowych składników odżywczych, niezbędnych dla prawidłowego wzrostu i rozwoju, zalecanych przez rząd brytyjski. Dzieci, które codziennie jadły śniadanie, miały ogólnie lepsze profile żywieniowe w porównaniu do dzieci, które nie spożywały śniadania. Nie udało się zidentyfikować związku przyczynowo-skutkowego, ale stwierdzono, że dzieci, które spożywały codziennie śniadanie miały wyższe dzienne spożycie takich składników jak foliany, wapń, żelazo i jod w porównaniu do dzieci, które nie spożywały śniadania.

Źródło:www.medicalnewstoday.com

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia  „Rano jedz jak król, w południe jak książę, a wieczorem jak żebrak”

Dlaczego śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia? Budzimy się, wstajemy prawą nogą i zaczynamy kolejny dzień. Od tego momentu nasz organizm zaczyna pracować na coraz to większych obrotach, jesteśmy aktywni zarówno psychicznie jak i fizycznie. Dlatego to właśnie teraz potrzebujemy dostarczyć energii poprzez odpowiednio skomponowane śniadanie.  Zwykle ten pierwszy posiłek zajmuje nam do 15 min- z którego wiele osób rezygnuje na korzyść dłuższej drzemki.  Brak śniadań wpływa często na poczucie zmęczenia, spadku nastroju, koncentracji czy osłabienia. Nasz organizm upomni się o to, często większą porcją obiadu czy niezdrowymi przekąskami. Dzięki regularnym posiłkom, regulujemy nasz metabolizm, co sprzyja utrzymaniu właściwej masy ciała. Brak czasu nie powinien być wymówką, a często jego przygotowanie jest łatwiejsze niż nam się wydaje.  Dla osób, które rano zwyczajnie nie odczuwa głodu- rozpoczęcie dnia od szklanki ciepłej wody z cytryną pobudzi metabolizm do pracy, a także nawodni nasz organizm po nocy.

5 sprytnych sposobów na zwiększenie ilości białka na śniadanie Jak powinien wyglądać taki posiłek? Idealne śniadanie powinno zawierać zrównoważoną ilość węglowodanów, błonnika i białka. Te ostatnio łatwo pominąć w takich śniadaniowych daniach jak płatki owsiane czy naleśniki. Dzięki tym kilku sposobom uda Ci się jednak zachować minimum białka w pierwszym posiłku dnia.

6lekcja : Dzielimy się wiedzą: śniadania, niemarnowanie żywności

24 kwietnia w Europejski Dzień Śniadania” – w tym dniu rozpoczęliśmy następny etap projektu.

Zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy ruchowej przy muzyce “Sałatka owocowa z polewą czekoladową”.

Po zabawie przedszkolaki wystąpiły w przedstawieniu kukiełkowym w Baśni ,,O księżniczce Olince i rycerzu Witaminku”

Księżniczka Olinka jadła tylko słodycze. Pewnego dnia ciężko zachorowała. Król ogłosił, że ten kto uzdrowi księżniczkę otrzyma pół królestwa i jej rękę. Nikt niepotrafił uzdrowić Olinki. Pewnego dnia zjawił się rycerz Witaminek, który przywiózł lekarstwa. Nazywały się: witamina A,B,C,D. Były zaczarowane, ponieważ gołym okiem nikt ich nie dostrzegał. Były ukryte. Witamina A w mleku, serze,maśle, marchewce; witamina B w drożdżach, szynce, pomidorach, ziemniakach,mleku; witamina C ukryła się w cytrynie, malinach, papryce; witamina D w żółtku,wątróbce, śmietanie, maśle. Rycerz Witaminek przez 7 dni dawał księżniczce dojedzenia te wszystkie rzeczy, w których były witaminy. Gdy księżniczka wyzdrowiała nigdy już nie jadła samych słodyczy. 

Po bajce dzieci odpowiadały na pytania:

Dlaczego księżniczka Alinka zachorowała?

Jakie lekarstwa przywiózł rycerz Witaminek?

Dlaczego lekarstwa były zaczarowane?

Spróbujcie powiedzieć w jakich produktach ukrył się witamina A, B, C, D.

“Zuzka i piramida żywienia” – film edukacyjny – wskazanie wartości odżywczych niektórych produktów.

Po kukiełkowym przedstawianiu przyszedł czas na zadanie kreatywne – “Smakowite kanapeczki” czyli przygotowanie zdrowych kanapek.

Darowizna na rzecz naszej TĘCZOWEJ FUNDACJI